18 Aralık 2016 Pazar

Ekşi Maya Yapımı (1. Kısım)

      Uzun bir aradan sonra herkese merhaba. Araya doğumlar , ölümler, göçler girdi. Bir süredir ya bloğa yazı yazmak içimden gelmiyordu ya hiç vaktim olmuyordu ya da yazmaya değecek pek bir şey bulamıyordum. Epey zamandır ekşi maya yapmak istiyordum , ama hep araya bir şeyler girdi , baya da zahmetli olduğunu düşündüğüm için ,bu fikri hep rafa kaldırıyordum. Tariflere geçmeden önce sizlerin bilmesini istediğim bir şey var; ekşi maya yapmak , ekşi mayalı ekmek yapmak olağanüstü yetenekler falan gerektirmiyor, sadece olağanüstü sabırlı olmayı gerektiriyor. bunun için size tavsiyem; eğer sabırlı bir insan olduğunuzu düşünmüyorsanız ekşi maya yapmak, ekşi mayalı ekmek yapmak size göre olmayabilir. Çünkü iki dakikada çırptığınız kek kadar sonucunu çabuk göremeyeceksiniz. Gelelim ekşi maya yapma isteğinin nereden geldiğine, daha önce de ekşi maya yapmaya heveslenmiştim ama yarım kalmıştı. Annemi kaybetmeden önce yapay her türlü gıdadan uzak durması gerektiği için ,ekmeğin mayasını da kendimiz yapmalıyız diye düşünmüştüm. Annemle birlikte ekşi maya yapmaya birlikte başlamıştık, ancak uzun süreli katlamalar gerektirdiğinden ,o kadar vaktimiz de gücümüz de olmadığından sonuçlar pek iç açıcı olmamıştı. Ekşi maya yapmaya başlamak benim için işlem görmüş her türlü gıdaya durduğum duruşun bir devamı, rahmetli anneciğimin anısına bir dokunuş anlamlarını taşıyor. Görebilseydi eminim o da çok sevinirdi, birlikte başladığımız bir işin tamamını getirebilmiş olmama. Teknik destek için  çok sayıda internet araştırması yaptığım gibi, sevgili anneannem ve teyzemin de tecrübelerinden faydalandım. İyi ki varlar...

        Gıda terörü günümüzün bir gerçeği haline geldi maalesef...Ekmeğin içine konulan katkı maddeleri, temiz olmayan üretim koşulları...Eğer ekmek alırken sizin de içinize sinmiyorsa artık, dahası içine konulan mayayla dev gibi olmuş ekmekleri yemek, sevdiklerinize yedirmek istemiyorsanız, o zaman hoş geldiniz, hemen başlayabiliriz mayamızı ve ekmeğimizi yapmaya.

Ekşi Maya Yapımı İçin Gerekenler

2 kg organik ekmeklik un ( İsterseniz bunun yarısı tam buğday unu da olabilir, tercih size kalmış.)
Oda sıcaklığında içme suyu (Kaynamış soğutulmuş su da olabilir, ama çeşme suyu olmaz, ben kapalı su kullandım.)
Temiz bir cam kavanoz ( Kavanozunuzun düz olmasını tavsiye ediyorum, aksi halde temizliği çok zor oluyor, ağzı kenarlarını silmek için elinizin girebileceği kadar geniş olsun, çok derin bir kavanoz kullanmayın, ben öyle başladım ,sonradan değiştirdim. )
Temiz bir tahta kaşık (Demir kesinlikle olmaz , plastik, silikon  belki olabilir, siz tahta kaşıktan şaşmayın en iyisi.)
Temiz, ütülü bir bez örtü (ütülü olması mikropları uzaklaştırmak için gerekli, kavanozun üzerini örteceğiz. )


1.gün

1 su bardağı un
yarım su bardağı su

Kavanozun içinde un ve suyu ekleyip, tahta kaşıkla karıştırıp, üzerine bez örtüyü örtüp, olabildiğince ılık ve yerinden oynatmayacağımız bir yere koyup,2-3 gün  bekleyeceğiz. Su miktarı una göre değişiklik gösterebilir, su miktarını ilerleyen günlerde tekrar gözden geçirebiliriz. Kıvamı kek kıvamı gibi aşağı yukarı.  Ne zamanki kavanozun kenarlarında hava kabarcıkları gördük, yaşam belirtisi var demektir, 2. kısma geçebiliriz.  













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder